معاون وزیر راه با بیان اینکه در سال گذشته هدف ۱۰درصدی کاهش تلفات سوانح رانندگی در جادههای روستایی محقق نشد، گفت: از ابتدای سال ۹۱ تاکنون تنها ۳۷ میلیارد تومان از محل درآمدهای جرائم رانندگی به وزارت راه اختصاص یافته است.
وی افزود: در واقع یعنی راههای روستایی با عمر ۱۰ سال به بالا مشخص شده و میزان کیفیت آنها مورد بررسی قرار گرفته است. معاون ساخت و نگهداری راه روستایی ادامه داد: در کشور ۱۴هزار کیلومتر راه روستایی بالای ۵۰ خانوار وجود دارد که نیاز به بهسازی و آسفالت دارد که تنها ۴۰۰۰ کیلومتر آن را میتوانیم آسفالت کنیم.
میرشفیع درباره ارتقاء شاخص ایمنی راهها توضیح داد: در سال گذشته نتوانستیم هدف ۱۰ درصدی کاهش تلفات سوانح رانندگی در جادههای روستایی را محقق کنیم اما امید است امسال این هدف محقق شود. معاون ساخت و نگهداری راه روستایی افزود: در سال جاری نیز باید کاهش ۱۰ درصدی سوانح در سال ۹۲ طبق اهداف برنامه محقق شود.
میرشفیع تصریح کرد: در این راستا توسعه نصب علائم راهنمایی و رانندگی، خطکشی جادهها، رفع نقاط پرحادثه و ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح در دستور کار معاونت راه روستایی وزارت راه قرار گرفته است. وی ادامه داد: البته در اینباره هماهنگیها با سازمان شهرداریها و دهیاریها و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای انجام شده است.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی گفت: طبق قانون باید ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی صرف ایمنی راهها شود که این منابع در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این منابع از طریق ابلاغ معاونت برنامهریزی و خزانه اختصاص مییابد، تصریح کرد: درآمد حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی سال گذشته دریافت و مستقیماً به حساب خزانه واریز شده است.
معاون ساخت و نگهداری راه روستایی اضافه کرد: طبق قانون باید ۶۰ درصد درآمد حاصل از جرائم برونشهری به سازمان راهداری و سازمان شهرداریها و دهیاریها اختصاص مییابد که هنوز این رقم چندان پرداخت نشده است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود ۳۷ میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی از محل درآمدهای جرائم راهنمایی و رانندگی اختصاص یافته و مابقی نیز باید پرداخت شود.
معاون ساخت و نگهداری راه روستایی توضیح داد: در واقع طبق قانون ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از جرائم درونشهری به شهرداریها و ۶۰ درصد درآمد حاصل از جرائم برونشهری به سازمان راهداری اختصاص مییابد و سپس این درآمد برای بهسازی راهها بین ادارات کل توزیع میشود.
میرشفیع درباره تأثیر نوع جاده بر سوانح رانندگی تصریح کرد: تلفات رانندگی اغلب مربوط به رفتار رانندگان است و کمتر مشخصات جادهها در وقوع آن تأثیر دارد. معاون ساخت و نگهداری راه روستایی افزود: با گسترش راههای روستایی شاهد شکوفایی کشاورزی کشور هستیم چنان که به وجود آمدن جالیزها یکی پس از دیگری بعد از گسترش راههای منطقه نمونهای از این فعالیت ها هست.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه راههای روستایی موجب میشود اراضی بایر بیشتری زیرکشت انواع محصولات کشاورزی رود و درآمد حاصل از صادرات و فروش آنها به ارتقای درآمد سرانه خانوارها کمک کند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 15,نوامبر,2024